Koncepce úředních kontrol KHS vychází jednak ze schváleného kontrolního plánu, ale i z tematických kontrol – jedná se o regionální úkoly a úkoly stanovené Hlavním hygienikem ČR.
Kontroly jsou prováděny v rámci státního zdravotního dozoru zaměřeného zejména na dodržování opatření k ochraně před škodami způsobenými užíváním návykových látek; dodržování opatření pro uvádění materiálů určených pro styk s potravinami, včetně obalů potravin na trh; dodržování zákazu uvádění vybraných plastových výrobků na trh nebo do oběhu a kontrolu označování vybraných plastových výrobků při jejich uvedení na trh a v neposlední řadě na dodržování zásad osobní hygieny.
Největší počet plánovaných kontrol je pravidelně prováděn ve vyvařujících restauracích a provozovnách rychlého občerstvení, dále pak v nevyvařujících provozovnách (bary, pohostinství, vinárny) a v kuchyních zdravotnických zařízení a v zařízeních sociálních služeb (nemocnice, domovy pro seniory, stravování v rámci sociálních služeb terénních i ambulantních).
V období od prvního ledna do konce března r. 2025 provedli zaměstnanci odboru hygieny výživy a PBU Krajské hygienické stanice Středočeského kraje se sídlem v Praze (KHS STC) celkem 440 kontrol.
Důležitou oblastí, na kterou se kontroly v prvním čtvrtletí roku 2025 zaměřovaly, byly povinnosti provozovatelů potravinářských podniků používat ve všech fázích výroby, zpracování a distribuce potravin jen materiály a předměty určené pro styk s potravinami (FCM – food contact materials), které vyplývají jednak z legislativy Evropské unie (např. Nařízení (ES) č.1935/2004 o materiálech a předmětech určených pro styk s potravinami, dále jen „Nařízení č. 1935“), ale také z prováděcích národních předpisů (např. vyhláška č.38/2001 Sb., o hygienických požadavcích na výrobky určené pro styk s potravinami a pokrmy, ve znění pozdějších předpisů). Účelem Nařízení č. 1935 je zajištění účinného fungování vnitřního trhu ve vztahu k uvádění materiálů a předmětů určených pro přímý a nepřímý styk s potravinami na trh Společenství a stanovit základ pro zabezpečení vysokého stupně ochrany lidského zdraví. Mezi nejběžnější FCM patří: stolní nádobí (talíře, hrnky, sklo, dřevo), jednorázové nádobí (plastové a papírové tácky, kelímky), obalový materiál (dortové krabice, potravinářské folie a balicí papír), provozní nádobí (hrnce, pánve) a další technologické vybavení kuchyní provozoven stravovacích služeb. Všechny tyto výrobky musí být nesmazatelně označeny symbolem jejich vhodnosti pro styk s potravinami (pohárkem s vidličkou). V prvním čtvrtletí roku 2025 bylo provedeno celkem 360 kontrol dle Nařízení č. 1935 a prováděcích právních předpisů; z toho v 7 případech byly zjištěny závady (2 x nedodržení požadavků Nařízení č. 1935 a 5 x porušení vyhlášky č.38/2001 Sb., o hygienických požadavcích na výrobky určené pro styk s potravinami a pokrmy, ve znění pozdějších předpisů).
Součástí kontrol je i dodržování zákona č. 243/2022 Sb., o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí, tzn. zákazu uvádění na trh vybraných plastových výrobků uvedených v příloze citovaného zákona (části A) jako jsou jednorázové příbory, talíře, brčka apod., odpovídajícího označení vybraných plastových výrobků, které konečným uživatelům poskytne informace o vhodných postupech nakládání s vybraným plastovým výrobkem, který se stal odpadem. Celkem bylo za sledované období dle výše uvedeného zákona provedeno 245 kontrol; z toho byly při 3 kontrolách zjištěny závady.
KHS provádí kontroly v rámci hlášení nebezpečných výrobků Safety Gate (RAPEX), který představuje systém rychlé výměny informací o nebezpečných nepotravinářských výrobcích. Tento informační systém pomáhá předcházet výskytu a omezení distribuce nebezpečných výrobků na trhu Evropské unie s cílem chránit zdraví a bezpečnost spotřebitelů. Výrobky, které se považují za nebezpečné na základě rozhodnutí orgánu dohledu nad trhem v jednom členském státě, považují za nebezpečné i orgány dohledu nad trhem v ostatních členských státech EU. Díky tomu je možné přijímat přiměřená opatření a odstraňovat takové výrobky z jednotného trhu EU. Orgány dohledu (tj. KHS) na základě upozornění ze systému Safety Gate/Rapex jsou povinny vykonávat kontroly, zda se příslušné nebezpečné výrobky vyskytují na trhu. Přehled nebezpečných výrobků zachycených na území ČR je dostupný mj. na webu ministerstva zdravotnictví: https://www.mzcr.cz/nebezpecne-vyrobky/. Odbor hygieny výživy a PBU KHS STC provedl od začátku roku do konce března celkem 78 kontrol na základě hlášení Safety Gate; předmětem kontroly bylo celkem 490 výrobků (převážně kosmetických výrobků a elektronických cigaret).
K 31.3.2025 bylo provedeno celkem 274 kontrol zaměřených na dodržování zákazu kouření v provozovnách stravovacích služeb a plnění dalších požadavků vyplývajících ze zákona č.65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů; z toho 26 kontrol (tj. cca 9 %) bylo s nevyhovujícím výsledkem.
Graf č. 1: Rozdělení kontrol dle kontrolovaných ukazatelů (období od 1. 1. 2025 – 31. 03. 2025)
Legenda ke grafu:
Nařízení ES č. 1935/2004 o materiálech a předmětech určených pro styk s potravinami; vyhláška č.38/2001 Sb., o hygienických požadavcích na výrobky určené pro styk s potravinami a pokrmy, ve znění pozdějších předpisů; zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů; zákon č.243/2022 Sb., o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí.
Jedním z častých důvodů kontrol, které odbor hygieny výživy a PBU KHS provádí, je prověřování podnětů přijatých ze strany spotřebitelů nebo postoupených jinými kontrolními orgány a institucemi. Nezanedbatelný počet kontrol (67, tj. téměř 15 %) je prováděn na základě podnětů spotřebitelů poukazujících na hygienické nedostatky (nejčastěji na zdravotní obtíže po konzumaci pokrmů, osobní a provozní hygienu) v provozovnách společného stravování.
Při kontrolách odebírají zaměstnanci KHS vzorky k laboratornímu vyšetření. Každý odběr vzorků je doložen protokolem o odběru vzorku. Odebrané vzorky jsou předány laboratořím a jsou podrobeny zkouškám podle zaměření kontroly (mikrobiologické, chemické, senzorické vyšetření). Od začátku roku do konce března 2025 bylo k laboratornímu vyšetření odebráno celkem 25 vzorků (chemické /1 vzorek/, mikrobiologické /12 vzorků/, senzorické /12 vzorků/ analýzy). Z celkového množství odebraných vzorků pouze 1 nevyhověl požadavkům platných právních předpisů. Odběr vzorků je často prováděn na základě anonymní objednávky, čímž je zajištěna objektivita kvality, hmotnosti a jakosti výrobků tak, jak jsou podávány spotřebitelům.
Za nedostatky zjištěné v rámci provedených kontrol byly ve sledovaném období (1. 1. 2025 – 31. 03. 2025) uloženy pokuty v celkové výši 269 500 Kč, přičemž v 82 případech (bagatelní porušení) byla zjištěná pochybení řešena domluvou.
Nejvíce sankcí (58 tj. cca 40 %) bylo uloženo za porušení zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů; 3 sankce uloženy za porušení zákona č.110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů; 2 sankce za porušení zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů a 1 sankce byla uložena za porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.
Graf č. 2: Uložené sankce – rozdělení dle zákonů (období od 1. 1. 2025 – 31. 03. 2025)
Legenda ke grafu:
zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů; zákon č.110/1997 Sb. o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů; zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů; zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů.
V tomto období bylo zároveň hygieniky uloženo kontrolovaným osobám celkem 9 opatření směřujících k odstranění zjištěných závad, spočívajících kupříkladu v neprodleném provedení sanitace (vyčištění znečištěných povrchů, řádný úklid) provozovny (2 x), v likvidaci potravin jiných než bezpečných nebo vyřazení potravin z uvádění na trh tj. např. s prošlým datem spotřeby, vykazující senzorické změny (dohromady 4 x), v pozastavení výkonu činnosti (3 x). Plnění nařízených opatření je ověřováno opakovanými kontrolami.
KHS STC jako orgán ochrany veřejného zdraví dále také poskytuje informace vztahující se k jejich působnosti, podané dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších přepisů (dále jen „zákon č. 106“), který upravuje pravidla pro poskytování informací a dále upravuje podmínky práva svobodného přístupu k těmto informacím. Za první tři měsíce tohoto roku byly odborem hygieny výživy a PBU KHS STC vyřízeny celkem 4 žádostí dle zákona č. 106.
Co se týká činnosti KHS STC jako dotčeného orgánu státní správy v řízeních podle stavebního zákona, zaměstnanci odboru hygieny výživy a PBU vypracovávají závazná stanoviska k předloženým projektovým dokumentacím, které se týkají výstavby nebo přestavby provozoven stravovacích služeb nebo jiných potravinářských podniků (potravinářské výrobny, prodejny). Ve sledovaném období 1. Q 2025 bylo vydáno celkem 98 závazných stanovisek k projektovým dokumentacím a 59 závazných stanovisek bylo vydáno v rámci kolaudačního řízení, z toho 1 nesouhlasné.
Shrnutí:
Počet provedených kontrol: 440
Počet opatření: 9
Výše sankcí v Kč: 269 500
Počet odebraných vzorků: 25
Závazná stanoviska k PD: 98
Závazná stanoviska kolaudace: 59