Od letošního prvního ledna do konce října provedli zaměstnanci odboru hygieny výživy KHS Středočeského kraje celkem 1 528 kontrol v provozovnách stravovacích služeb a u 8 z nich došlo k pozastavení výkonu činnosti. Za zjištěné nedostatky byly uloženy pokuty v celkové výši 704 800 Kč a ve 330 případech byla pochybení řešena domluvou.
V tomto období hygienici zároveň uložili celkem 46 opatření směřujících k odstranění zjištěných závad. Ta spočívala například v neprodleném provedení sanitace (vyčištění znečištěných povrchů, řádný úklid) provozovny (15x), v likvidaci potravin jiných než bezpečných nebo vyřazení potravin z uvádění na trh - např. s prošlým datem spotřeby nebo vykazující senzorické změny (10x), v pozastavení výkonu činnosti (8x), v uložení náhrady nákladů dodatečné kontroly (6x) nebo nařízení provedení speciální ochranné dezinfekce, dezinsekce a deratizace (5x). Plnění stanovených opatření je vždy ověřováno opakovanými kontrolami.
K 31. 10. 2025 bylo též realizováno celkem 793 kontrol zaměřených na dodržování zákazu kouření v provozovnách stravovacích služeb a plnění dalších požadavků vyplývajících z tzv. „protikuřáckého zákona“. Při 85 kontrolách (tj. cca v 11 %) byla zjištěna vesměs drobnější pochybení.
Důležitou součástí kontrolní činnosti KHS je i řešení podnětů přijatých ze strany spotřebitelů nebo postoupených jinými kontrolními orgány a institucemi. Ve sledovaném období přijala KHS celkem 307 podnětů, přičemž 143 z nich se týkalo zdravotních obtíží po konzumaci pokrmu nebo potraviny.
Největší počet plánovaných kontrol je pravidelně prováděn ve vyvařujících restauracích a provozovnách rychlého občerstvení, dále pak v nevyvařujících provozovnách (bary, pohostinství, vinárny) a v kuchyních zdravotnických zařízení a v zařízeních sociálních služeb (nemocnice, domovy pro seniory, stravování v rámci sociálních služeb terénních i ambulantních).
Graf č. 1: Počty kontrol ve vybraných typech provozoven (období od 1. 1. do 31. 10. 2025)
Kontroly jsou prováděny v rámci státního zdravotního dozoru zaměřeného zejména na dodržování potravinového práva v provozovnách stravovacích služeb v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb, sociálních služeb, stravováním v zařízeních vysokoškolského stravování, ve vazebních věznicích, ve věznicích, v ústavech pro výkon zabezpečovací detence, dále jsou zaměřeny na dodržování opatření k ochraně před škodami způsobenými užíváním návykových látek; dodržování opatření pro uvádění materiálů určených pro styk s potravinami, včetně obalů potravin na trh; dodržování zákazu uvádění vybraných plastových výrobků na trh nebo do oběhu a kontrolu označování vybraných plastových výrobků při jejich uvedení na trh a v neposlední řadě na dodržování zásad osobní hygieny ve všech typech provozoven stravovacích služeb. Stejně tak jsou kontroly zaměřeny na zjišťování příčin poškození nebo ohrožení zdraví a zamezení šíření infekčních onemocnění nebo jiného poškození zdraví z potravin.
Další důležitou oblastí, na kterou se kontroly v tomto roce zaměřují, jsou povinnosti provozovatelů potravinářských podniků používat ve všech fázích výroby, zpracování a distribuce potravin jen materiály a předměty určené pro styk s potravinami (FCM – food contact materials), které vyplývají jednak z legislativy Evropské unie, ale také z prováděcích národních předpisů. Jejich účelem je zajištění účinného fungování vnitřního trhu ve vztahu k uvádění materiálů a předmětů určených pro přímý a nepřímý styk s potravinami na trh Společenství a stanovit základ pro zabezpečení vysokého stupně ochrany lidského zdraví. Mezi nejběžnější FCM patří: stolní nádobí (talíře, hrnky, sklo, dřevo), jednorázové nádobí (plastové a papírové tácky, kelímky), obalový materiál (dortové krabice, potravinářské folie a balicí papír), provozní nádobí (hrnce, pánve) a další technologické vybavení kuchyní provozoven stravovacích služeb. Všechny tyto výrobky musí být například nesmazatelně označeny, že jsou „vhodné pro styk s potravinami“ – symbolem „pohárku s vidličkou“. V prvním čtvrtletí roku 2025 bylo provedeno celkem 861 kontrol a v 93 případech, tedy 11 %, byly zjištěny závady.
Součástí kontrol je i dodržování zákona č. 243/2022 Sb., o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí, tzn. zákazu uvádění na trh vybraných plastových výrobků uvedených v příloze citovaného zákona (části A) jako jsou jednorázové příbory, talíře, brčka apod., odpovídajícího označení vybraných plastových výrobků, které konečným uživatelům poskytne informace o vhodných postupech nakládání s vybraným plastovým výrobkem, který se stal odpadem. Celkem bylo za sledované období provedeno 821 kontrol dle výše uvedeného zákona; z toho ve 36 případech, tedy 4 %, byly zjištěny závady.
Tabulka č. 1: Stručný přehled činnosti odboru hygieny výživy KHS Středočeského kraje za období od 1. 1. do 31. 10. 2025
KHS pravidelně provádí kontroly v rámci hlášení nebezpečných výrobků Safety Gate (RAPEX), který představuje systém rychlé výměny informací o nebezpečných nepotravinářských výrobcích. Tento informační systém pomáhá předcházet výskytu a omezení distribuce nebezpečných výrobků na trhu Evropské unie s cílem chránit zdraví a bezpečnost spotřebitelů. Výrobky, které se považují za nebezpečné na základě rozhodnutí orgánu dohledu nad trhem v jednom členském státě, považují za nebezpečné i orgány dohledu nad trhem v ostatních členských státech EU. Díky tomu je možné přijímat přiměřená opatření a odstraňovat takové výrobky z jednotného trhu EU. Orgány dohledu (tj. KHS) na základě upozornění ze systému Safety Gate/Rapex jsou povinné vykonávat kontroly, zda se příslušné nebezpečné výrobky vyskytují na trhu. Přehled nebezpečných výrobků zachycených na území ČR je dostupný na webu ministerstva zdravotnictví: https://www.mzcr.cz/nebezpecne-vyrobky/. Odbor hygieny výživy provedl od začátku roku do konce října celkem 272 kontrol na základě hlášení Safety Gate; předmětem kontroly bylo celkem 550 výrobků (převážně kosmetických výrobků a elektronických cigaret).
Při kontrolách odebírají zaměstnanci KHS vzorky k laboratornímu vyšetření. Každý odběr vzorků je doložen protokolem o odběru vzorku. Odebrané vzorky jsou předány laboratořím a jsou podrobeny zkouškám podle zaměření kontroly (mikrobiologické, chemické nebo senzorické vyšetření). Od začátku roku do konce října 2025 bylo k laboratornímu vyšetření odebráno celkem 208 vzorků (chemické 11 vzorků, mikrobiologické 114 vzorků, senzorické 83 vzorků). Z celkového množství odebraných vzorků jich 12 nevyhovělo požadavkům platných právních předpisům.
Nejvíce sankcí, cca 87 %, bylo uloženo za porušení zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů; 5 % sankcí bylo uloženo za porušení zákona č.110/1997 Sb. o potravinách a tabákových výrobcích; 6 % sankcí bylo uloženo za porušení zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek – tzv. „protikuřácký zákon“ a 2 % sankcí bylo uloženo za porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.
Krajská hygienická stanice, jako orgán ochrany veřejného zdraví, dále také poskytuje informace vztahující se k jejich působnosti, podané dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších přepisů (dále jen „zákon č. 106“), který upravuje pravidla pro poskytování informací a dále upravuje podmínky práva svobodného přístupu k těmto informacím. Za sledované období bylo odborem hygieny výživy vyřízeno celkem 5 žádostí dle zákona č. 106.
Co se týká preventivního hygienického dozoru, kdy je orgán ochrany veřejného zdraví dotčeným orgánem státní správy v řízeních podle stavebního zákona, vypracovávají zaměstnanci oddělení hygieny výživy závazná stanoviska k předloženým projektovým dokumentacím, které se týkají výstavby nebo přestavby provozoven stravovacích služeb nebo jiných potravinářských podniků (potravinářské výrobny, prodejny). Ve sledovaném období bylo vydáno celkem 232 závazných stanovisek k projektovým dokumentacím a 126 závazných stanovisek bylo vydáno v rámci kolaudačního řízení, z toho 1 nesouhlasné.