Zaměstnanci odboru hygieny výživy Krajské hygienické stanice Středočeského kraje provedli v období od 1. 1. do 31. 12. 2022 celkem 2 195 kontrol v provozovnách stravovacích služeb (včetně kontrol opakovaných), z toho bylo 297 kontrol provedeno na základě podnětů spotřebitelů.
Kontroly byly prováděny v širokém spektru provozoven stravovacích služeb. Zpravidla nejvíce kontrol je prováděno v provozovnách s přípravou pokrmů (restaurace vyvařující – 766 kontrol), v letním období jsou velmi často kontrolovány stánky s prodejem občerstvení a zmrzliny (pevné, mobilní – 375 kontrol). Kontrolována byla rovněž stravovací zařízení pro zaměstnance – 361 kontrol, zařízení sociálních služeb – 167 kontrol, zdravotnická zařízení – 63 kontrol, zařízení sociálních služeb – 157 kontrol, a také provozovny nevyvařující (občerstvení, kavárny apod.).
V rámci provedených kontrol byly nejčastěji zjišťovány závady týkající se obecných požadavků na potravinářské prostory (stavebně technický stav provozovny) – 390 případů, požadavků na hygienu provozu – 374 případů, označování polotovarů a rozpracovaných pokrmů – 228případů, potravin s prošlým datem použitelnosti – 170 případů a režimu příjmu a skladování potravin, surovin a složen pro přípravu pokrmů – 168 případů.
V období od ledna do prosince bylo provozovatelům stravovacích služeb za zjištěné závady uloženo celkem 1 024 sankcí, z toho 551 finančních sankcí v celkové výši 1 511 600 Kč, méně závažné nedostatky pak byly řešeny domluvou – 473 případů.
Ve zvláště rizikových případech hygienici přistoupili k uložení nezbytných opatření vedoucích k odstranění nedostatků zjištěných kontrolou. Celkem bylo vydáno 239 opatření spočívajících v nařízení sanitace provozovny v 47 případech, likvidaci pokrmů jiných než bezpečnýchve 14 případech, opatření na základě a v mezích přímo použitelných předpisů EU v 76 případech nebo nařízení speciální ochranné deratizace či desinsekce při výskytu hlodavců nebo hmyzu, a to ve 3 případech. V nejzávažnějších případech bylo nařízeno okamžité uzavření provozovny (v 5 případech) a pozastavení výkonu činnosti (například činnosti přípravy teplých a studených pokrmů, ve 40 případech).
Další opatření, která hygienici v uvedeném období vydali, jsou náhrada nákladů za nevyhovující vzorky – 33 případů a uložení povinnosti náhrady nákladů dodatečné kontroly – 20 případů.
V rámci kontrol byly odebírány vzorky pokrmů a potravin, celkem bylo odebráno 601 vzorků k laboratorním analýzám a senzorickému posouzení, pro ověření zejména mikrobiální, chemické a senzorické nezávadnosti. Odběr vzorků pokrmů a potravin byl prováděn v souvislosti s šetřením podnětů spotřebitelů, dále pak na základě úkolů hlavního hygienika, na základě regionálních úkolů ale i v rámci plánovaných kontrol provozoven stravovacích služeb. Z celkového počtu odebraných vzorků jich nevyhovělo požadavkům na zdravotní nezávadnost celkem 246.
Kontroly hygieniků jsou pravidelně zaměřeny na dodržování povinností vyplývajících ze zákona č. 65/2017 Sb., ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, tzv.Protikuřácký zákon. Od začátku roku 2022 bylo provedeno 1 174 kontrol, z toho ve 25 případech byly zjištěny nedostatky. Za nedodržení tohoto zákona byly uloženy finanční sankce ve výši 17 000 Kč.
Z uvedeného počtu bylo 25 kontrol provedeno v rámci společné kontrolní akce Policie ČR a dalších dozorových orgánů nazvané „Alkohol, drogy a mládež“.
V rámci preventivního hygienického dozoru (kde jsou orgány ochrany veřejného zdraví dotčeným orgánem statní správy), posoudili zaměstnanci odboru projektové dokumentace a vydali závazná stanoviska k užívání staveb provozoven stravovací služby a jiných potravinářských podniků. Od začátku roku 2022 bylo vydáno celkem 623 závazných stanovisek, v 7 případech bylo vydáno závazné stanovisko nesouhlasné. Orgán ochrany veřejného zdraví v rámci svých kompetencí vydal 3 rozhodnutí na zásobování potravinářských podniků pitnou vodou z individuálního zdroje.