KHS Středočeského kraje přináší informace pro občany ohledně jakosti pitné vody. Níže se dozvíte, kde hledat informace a jak postupovat v případě, že potřebujete Krajské hygienické stanici ohledně kvality pitné vody podat podnět.
Kde se dozvím, jak kvalitní je pitná voda z vodovodu?
- Informace o jakosti pitné vody získáte od Vašeho provozovatele vodovodu, který by je měl mít dostupné na svých webových stránkách.
- Obecné informace o kvalitě pitné vody je možné nalézt také na webových stránkách Státního zdravotního ústavu (www.szu.cz) nebo na Národním zdravotnickém informačním portálu (www.nzip.cz).
Na jaké další informace o výrobě a dodávce pitné vody mám jako spotřebitel právo?
- Pokud by voda nesplňovala hygienický limit u zdravotně významného ukazatele, provozovatel vodovodu by požádal orgán ochrany veřejného zdraví na přechodnou dobu o udělení mírnějšího hygienického limitu („výjimky“) nebo omezení používání nejakostní pitné vody a orgán by mu ho schválil, musí provozovatel o této skutečnosti informovat všechny odběratele, ať už z výjimky vyplývá omezení spotřeby pro některé skupiny obyvatel (např. děti a těhotné ženy), nebo ne.
- Provozovatel vodovodu má povinnost poskytovat odběratelům informace o ceně a spotřebě vody, o přerušení zásobování a další technicko-ekonomické údaje. Tato povinnost vyplývá ze zákona o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu. Krajské hygienické stanice však nemají kompetence k dozoru nad touto oblastí. V těchto věcech je nutné, aby se odběratel obrátil se stížností na dodavatele vody (který musí mít zpracován a na webu dostupný reklamační řád) a pokud by neuspěl, tak na místně příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností.
Kam se mohu obrátit, pokud mám stížnost na kvalitu pitné vody?
- Pokud nejste spokojeni s kvalitou dodávané pitné vody, máte právo provozovateli zaslat dotaz, reklamaci či stížnost. Pokud neodpoví nebo je jeho odpověď nedostatečná či existuje vážné podezření na aktuální znečištění vody či na ohrožení zdraví občanů, je vhodné podat podnět na krajskou hygienickou stanici.
- Krajskou hygienickou stanici je možné kontaktovat ohledně podezření na sníženou jakost pitné vody dodávané jak provozovatelem vodovodu pro veřejnou potřebu, tak vyráběné či dodávané jiným způsobem, například z individuálních studní jako součást podnikatelské činnosti nebo jako součást jiné činnosti právnické osoby z výdejních automatů, akumulačních nádrží, ve vzdušných, vodních a pozemních dopravních prostředcích či od provozovatele veřejné studny, která byla označena jako zdroj pitné vody, nebo při zásobování veřejných objektů (školy, zdravotnická zařízení, zařízení stravovacích služeb aj.) pitnou vodou z individuálního zdroje.
- Krajská hygienická stanice naopak nevykonává dozor a nesleduje jakost vody ze soukromých studní, které slouží výhradně pro vlastní potřebu, ani nerealizuje odběry a posouzení jakosti vody z těchto studní na základě objednávky jakožto placené služby. Nicméně v rámci obecné podpory zdraví upozorňuje veřejnost na důležitost péče o vlastní studnu, včetně pravidelné kontroly kvality vody.
Jak mohu podat krajské hygienické stanici podnět ohledně kvality pitné vody?
- Podnět zašlete prostřednictvím online formuláře, e-mailem na adresu info@khsstc.cz, písemně, telefonicky, osobně nebo prostřednictvím informačního systému datových schránek.
- Pro účinné vyřešení podnětu doporučujeme uvést:
- v jakém konkrétním parametru je jakost vody snížena (vzhled, pach, chuť) a/nebo jestli měl někdo z domácnosti či domu zdravotní potíže (a jaké), o kterých se domnívá, že souvisí s pitnou vodou,
- adresu, kde se závada nachází,
- odkdy a jak dlouho je problém evidován,
- zda byl v poslední době proveden stavební zásah do rozvodu pitné vody (rekonstrukce přípojky či oprava vnitřních rozvodů vody v domě),
- zda se v předmětné lokalitě provádí stavební činnost a v jakém rozsahu,
- zda jste kontaktoval/a provozovatele vodovodu a pokud ano, zda a jak Vám provozovatel odpověděl,
- kontaktní údaje podatele podnětu - telefon, e-mail, adresa bydliště.
Jak bude krajská hygienická stanice postupovat, pokud podám podnět ohledně kvality pitné vody?
- Prošetří situaci a v případě pochybností či potřeby sama odebere nebo nechá odebrat a analyzovat vzorek v laboratoři nezávislé na provozovateli (Zdravotní ústav se sídlem v Ústí n. Labem nebo Ostravě).
- V případě několika podnětů poukazujících na stejný problém, pokud bude prokázán, zveřejní výsledek kontroly vody včetně závěrečného hodnocení šetření, popř. též relevantní vyjádření provozovatele vodovodu na svých webových stránkách.
- Pokud by bylo snížení jakosti dodávané vody potvrzeno, vydá rozhodnutí o omezení nebo zákazu používání vody jako pitné a navrhne spotřebitelům potřebná dočasná opatření (např. převařovat nebo odtáčet vodu) pro ochranu zdraví nebo zmírnění rizika závadnosti. Pokud je závada na vnitřním vodovodu, spotřebitelům dále doporučí, aby se v případě trvalého řešení problému obrátili na specializovanou firmu.
- Uzavře prověřování podnětu a informuje občana, který podnět podal, a to i za předpokladu, že si o to občan výslovně nepožádal, jak vyžaduje správní řád.