Odbor ekonomicko-správní

Předmět činnosti


Odbor ekonomicko-správní vznikl sloučením odboru ekonomicko-provozního a odboru správního k 1. 7. 2024 a dle organizačního řádu Krajské hygienické stanice Středočeského kraje se sídlem v Praze (dále jen KHS STČ) je jedním ze šesti odborů, na které se KHS STČ člení. V jeho čele stojí ředitel odboru, který je přímo podřízen řediteli KHS STČ.

Odbor zajišťuje ekonomicko-provozní činnosti včetně IT problematiky, dopravy, účetnictví, rozpočtu, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hospodaření a údržby movitého a nemovitého majetku, s nímž je KHS STČ příslušná hospodařit. V KHS STČ tento odbor zabezpečuje dodržování rozpočtových pravidel pro organizační složky státu, stanovené právními předpisy, zpracovává a sestavuje rozpočet, schvaluje rozpočtová opatření, sleduje a koordinuje čerpání rozpočtových prostředků, zodpovídá za dodržování všech závazných ukazatelů a zpracovává pravidelné rozbory hospodaření. Do působnosti odboru patří rovněž nastavení a kontrola funkčnosti vnitřních kontrolních systémů v oblasti finanční kontroly; navrhuje změny těchto systémů dle požadavků platných právních předpisů. Dbá
na dodržování pravidel v oblasti kybernetické bezpečnosti, zajišťuje přístupy
do zdravotnických registrů, informačních systémů a poskytuje IT podporu zaměstnancům KHS STČ. 

Dále odbor zajišťuje právní agendy KHS STČ a poskytuje právní poradenství zaměstnancům KHS STČ v rámci jejich odborné činnosti, metodicky usměrňuje výkon státního zdravotního dozoru, podílí se na projednávání přestupků a vedení ostatních správních řízení vč. přípravy podkladů pro rozhodnutí ředitele KHS STČ jako služebního orgánu a vedoucího služebního úřadu. Vede personální agendu, včetně zpracování mezd, provádí interní kontrolní činnost a odpovídá za vedení spisové služby, skartační řízení a předarchivní péči o dokumenty. Na základě vydaných zákonných a podzákonných norem, obecně závazných předpisů a příkazů nadřízeného orgánu zpracovává interní předpisy a spolupodílí se na řešení problematiky vnitřní organizační struktury.

Zaměstnanci odboru ke své činnosti využívají ekonomický informační systém JASU CS (finanční účetnictví, evidence majetku), spisovou službu e-Spis a informační systém VEMA (personální agenda, zpracování mezd). Pracují s Integrovaným informačním systémem státní pokladny (zpracování rozpočtu a rozpočtových opatření), Centrálním registrem administrativních budov a dalšími webovými aplikacemi. Pro svou práci využívají rovněž automatizovaný systém právních informací ASPI.

Odbor ekonomicko-správní se člení na oddělení ekonomické, oddělení provozně-organizační, oddělení právní a kontrolní, oddělení personální a dokumentační. Řediteli odboru ekonomicko-správního jsou podřízeni vedoucí všech výše uvedených oddělení. 

 

Ředitel odboru ekonomicko-správního
  1. Je přímo podřízen řediteli KHS.
  2. Organizuje a přímo řídí činnost odboru ekonomicko-správního; v ekonomických, právních a ostatních provozních záležitostech metodicky usměrňuje i činnost ostatních organizačních útvarů KHS.
  3. Je přímým nadřízeným vedoucího oddělení ekonomického, vedoucího oddělení právního a kontrolního, vedoucího oddělení personálního a dokumentačního a vedoucího oddělení provozně-organizačního.
  4. Zodpovídá za komplexní vedení ekonomické agendy KHS.
  5. Zodpovídá za komplexní vedení provozní agendy KHS.
  6. Zabezpečuje zpracování plánu investic KHS, plánu oprav a plánu vnitřních kontrol
    na odboru ekonomicko-správním.
  7. Zabezpečuje rozpracování předpisů a zákonů v ekonomické a provozní oblasti
    v podmínkách KHS, navrhuje vnitřní organizační a řídící dokumenty v dané oblasti.
  8. Odpovídá za provoz, údržbu, opravy, obnovu a účelné využívání technické základny pro zajištění činnosti KHS (budovy, pozemky, výpočetní technika a informační technologie, dopravní prostředky atd.).
  9. Zajišťuje úkoly KHS v oblasti bezpečnosti práce, požární ochrany a ochrany majetku.
  10. Řídí a metodicky usměrňuje výkon spisové služby v KHS.
  11. Organizuje, řídí a usměrňuje přípravu podkladů pro činnosti související se zajišťováním organizačních věcí služby, správou služebních vztahů a odměňováním státních zaměstnanců zařazených v KHS.
  12. Odpovídá za zajišťování dalších personálních činností souvisejících
    s pracovněprávními vztahy ostatních zaměstnanců KHS.
  13. Odpovídá za vedení mzdové agendy v KHS (platy, daně, odvody na sociální a zdravotní pojištění), včetně důchodové agendy.
  14. Odpovídá za komplexní zajišťování činností souvisejících s vymáháním peněžitých plnění uložených pravomocnými rozhodnutími KHS.

 

Podrobná činnost oddělení v odboru ekonomicko-správním

Oddělení ekonomické
  • zodpovídá za řádné vedené účetnictví v souladu s platnými právními předpisy,
  • zodpovídá za sestavení rozpočtu KHS a jeho řádné čerpání dle schválených dispozic,
  • sestavuje plán investic spolu s ostatními odděleními v rámci KHS,
  • zabezpečuje platební styk s Českou národní bankou a ostatními subjekty na trhu,
  • zabezpečuje řízení a organizaci zadávání veřejných zakázek podle zákona
    č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů,
  • zodpovídá za řádný provoz pokladny,
  • eviduje majetek a sleduje veškeré jeho pohyby,
  • zabezpečuje plnění hlavních úkolů a metodických pokynů ekonomického charakteru
    v rámci celé KHS,
  • ve spolupráci s oddělením provozně-organizačním zajišťuje materiálně-technické zásobování v rámci KHS.
Oddělení provozně–organizační
  • hlavním úkolem je správa, ochrana a údržba majetku svěřeného KHS, zabezpečení jeho řádné inventarizace, oprav a dalších povinností vyplývajících z příslušných ustanovení zákona o majetku státu v platném znění,
  • sleduje spotřeby energií, pohonných hmot a množství vyprodukovaného odpadu a komunikuje v těchto věcech s Českým statistickým úřadem a příslušnými orgány státní a místní samosprávy,
  • provádí kontrolu vyúčtování spotřeby energií,
  • uzavírá ve spolupráci s právním a kontrolním oddělením příslušné smlouvy v jeho gesci, centrálně zajišťuje objednávání a nákup materiálu a dalších spotřebních věcí,
  • zajišťuje úklid prostorů KHS a jeho následnou kontrolu,
  • řídí autoprovoz a veškeré činnosti s touto agendou spojené,
  • zajišťuje ostrahy objektů,
  • vede evidenci nákladovosti jednotlivých telefonů, včetně zajišťování provozu telefonní ústředny,
  • zajišťuje podmínky pro řádný chod výpočetní techniky a kontroluje legálnost provozovaného softwaru,
  • zajišťuje provoz všech telefonních ústředen a koncových zařízení, včetně zajištění servisu,
  • zajišťuje komplexní správu výpočetní techniky v rámci celé KHS, včetně serverů, všech aktivních prvků a koncových stanic,
  • zajišťuje změny konfigurací, modernizaci a činnosti směřující k zajištění kybernetické bezpečnosti,
  • zajišťuje licence programového vybavení, jeho aktualizace a kontrolu využití.
Oddělení právní a kontrolní 
  • připravuje koncepční a metodické materiály včetně standardizace pracovních postupů,
  • podílí se na přípravě stanovisek k návrhům vyhlášek a zákonů,
  • podílí se na zpracovávání vnitřních předpisů a dalších řídících dokumentů zásadní povahy,
  • zabezpečuje plnění hlavních úkolů a metodických pokynů v gesci oddělení,
  • vydává předběžná opatření, stanoviska a vede správní řízení z moci úřední na základě zjištění z výkonu státního zdravotního dozoru, není-li dále stanoveno jinak,
  • vede přezkumná řízení a připravuje podklady pro odvolací řízení,
  • zpracovává a aktualizuje vzorové dokumenty pro odbornou činnost správního úřadu,
  • připravuje podklady k vyřízení stížností podaných ve smyslu § 175 zákona
    č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů,
  • vede agendu poskytování informací dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů,
  • vykonává vnitřní kontrolu nad dodržováním zákonnosti výkonu státní správy, vč. kontroly formou SZD, sekcí ochrany a podpory veřejného zdraví,
  • poskytuje zaměstnancům KHS právní a konzultační služby v souvislosti  s plněním úkolů na úseku ochrany a podpory veřejného zdraví jakož i v dalších činnostech souvisejících s působností KHS či jejím postavením organizační složky státu a povinnostmi z toho vyplývajícími.
Oddělení personální a dokumentační
  • připravuje služebnímu orgánu podklady pro zajišťování organizačních věcí služby, správu služebních vztahů a odměňování státních zaměstnanců zařazených v KHS,
  • zajišťuje výkon personálních činností souvisejících s pracovněprávními vztahy ostatních zaměstnanců KHS,
  • zajišťuje vedení mzdové agendy v KHS prostřednictvím mzdové účetní, a výpočet platů, mezd, daní, odvodů na sociální a zdravotní pojištění včetně důchodové agendy,
  • odpovídá za komplexní zajištění, organizaci a průběh výběrových řízení vyhlášených na obsazení služebních a pracovních míst v KHS,
  • připravuje stanoviska k návrhům vyhlášek a zákonů v odvětvích práva, která spadají do gesce oddělení,
  • podílí se na zpracovávání vnitřních předpisů a dalších řídících dokumentů zásadní povahy,
  • realizuje úkoly v oblasti stanovování koncepce rozvoje personální politiky a zabezpečuje systém vzdělávání zaměstnanců KHS,
  • provádí metodickou činnost v oblasti personální a vzdělávání,
  • vede a odpovídá za komplexní zajištění personální agendy zaměstnanců KHS včetně agendy spojené se starobními a invalidními důchody,
  • odpovídá za komplexní zajišťování činností souvisejících se spisovou službou, předarchivní péčí o písemnosti a skartačním řízením v KHS.
  • metodicky usměrňuje činnosti v oblastech spadajících do věcné působnosti oddělení.