V současné době byla u veřejnosti zaznamenána stoupající obliba mimořádných akcí, ať se již jedná o tradiční akce jako třeba každoročně pořádané vinobraní či adventní trhy, nebo o akce jednorázové, organizované při oslavách různých významných událostí. Bohužel úroveň stánkového prodeje s občerstvením má při stoupající návštěvnosti těchto akcí spíše klesající tendenci. Zaměstnanci KHS celoročně vykonávají dozor nad těmito přechodnými provozovnami, ať se jedná o stánky plátěné, mobilní či pevné.
Mezi nejčastěji zjišťované prohřešky patří nedostatky v osobní hygieně pracovníků vykonávajících ve stáncích rizikové činnosti, jako je např. příprava surovin nebo manipulace s pokrmy a penězi. Obsluha stánků bohužel opomíjí základní hygienické návyky a ani při přechodu z nečisté práce na čistou či po použití toalety si neumyje ruce v teplé vodě s použitím mycího prostředku. Ani další zásady osobní hygieny jako čisté, ostříhané a nenalakované nehty na rukou, nebývají u pracovníků těchto stánků zvykem. Dále mezi často zjišťované závady patří nerespektování legislativou daných požadavků na tento druh provozoven. Jedná se o absenci zařízení pro mytí a osoušení rukou, nedostatečné udržování prostor stánků v čistotě a dobrém stavu, nezajištění ukládání potravin tak, aby nedocházelo k riziku jejich kontaminace. V neposlední řadě jde o nesprávné řešení zásobování donášenou nezávadnou vodou, kdy provozovatelé nemají vody dostatek, či jsou používané nádoby na vodu poškozené a znečištěné. Při nabízení pokrmů rychlého občerstvení často nebývá respektována jejich úchova při vhodných teplotních podmínkách. Hotové pokrmy, nebo suroviny pro jejich přípravu, bývají skladovány při teplotě okolního prostředí bez zajištění zařízení pro úchovu v chladu či naopak v teple. Dále nebývají provozovateli stánků respektovány požadavky týkající se zpřístupnění povinných informací konzumentům k nabízenému sortimentu občerstvení, jedná se zejména o obsah přítomných alergenů v nabízených pokrmech a nápojích, ale i o údaje o množství a datu použitelnosti.
Na závěr je třeba dodat, že úroveň stánkového prodeje může významně ovlivnit i sám zákazník a to tím způsobem, že si zboží zakoupí pouze v provozovně, která i z jeho laického pohledu do zápultí, nevykazuje žádné zjevné nedostatky. Stav týkající se hygieny prostor stánku, úchovy potravin, osobní hygieny obsluhy ale i dalších požadavků, jsou mnohdy viditelné na první pohled. Pokud si při návštěvě akce vybíráte stánek, kde se občerstvíte, zaměřte se na technický stav zařízení stánku a jeho čistotu. Poškozené nebo znečištěné pracovní stoly, nádobí, podávací náčiní či kanystry s používanou vodou nebývají dobrou vizitkou. Dále si všímejte skladování potravin a pokrmů. Uložení surovin přímo na zemi bez zakrytí, nebo úchova bez zajištění chlazení, rovněž vypovídá o špatné úrovni stánku. I vzhled a chování obsluhujícího personálu Vám může hodně napovědět. Čistý pracovní oděv, obuv a čisté krátké nehty na rukou by měly být samozřejmostí. Také jakékoliv nehygienické chování jako např. kouření či úprava vlasů do stánku rozhodně nepatří. Pokud se i v této hektické době na chvilku zastavíte a před výběrem dobroty pro Vás i Vaše nejbližší, věnujete několik okamžiků prohlídce stánku, kde se chcete občerstvit, přispějete tak značnou mírou k ochraně Vašeho zdraví a celkové pohodě.
Nevyhovující příprava nápojů
Zpracoval: odbor hygieny výživy a PBU
Datum zpracování: 5.12.2016